مروری بر یادداشتهای حسن اسکندری

۱۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

گزارشی از کتاب موسوعه سیره اهل البیت (علیهم السلام)

کتاب موسوعه سیره اهل البیت علیهم السلام

نویسنده: باقرشریف قرشی

محقق: مهدی باقر القرشی

ناشر: دارالمعروف وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران، قم

سال چاپ: 1430ق؛ 2009م

قطع: وزیری  

چکیده:

باقر شریف القرشی (1344 _ 1434ق) از جمله مورخین و سیره نگاران اهل بیت علیهم السلام در دوره معاصر است که کتابهای او مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و به زبانهای مختلف ترجمه گردید. از ویژگی این کتابها، نثر روان و ابتکارات سبکی و پختگی علمی، است. احتمالا مهم ترین عامل شهرت مولف، تلاش او برای تالیف یک دوره کامل از زندگانی اهل بیت علیهم السلام با یک قلم است که تا آن دوره بی سابقه بوده  که در نهایت در یک دوره 40 جلدی با عنوان «موسوعه سیرة اهل البیت علیهم السلام» توسط دبیرخانه کتاب سال ولایت در سال 1382ش از سوی نشر معروف قم منتشر گردید و به عنوان کتاب سال ولایت برگزیده شد. لازم به ذکر است که تلاش مولف برای تالیف زندگانی اهل بیت علیهم السلام به طور یکسان نبوده و بیشترین فعالیت بر روی زندگانی امام صادق علیه السلام صورت گرفته که در 9 جلد منتشر گردید و مولف برترین کتاب خودش معرفی می کند و پس از آن زندگانی امیرالمومنین علی علیه السلام است که در 6 جلد منتشر شده است. البته ابتکاری­ترین نوشته مولف، همان اولین تالیف او «حیاة الامام حسن علیه السلام» است که از سوی عالم برجسته شیخ محمدحسین کاشف الغطاء مورد تمجید و تحسین قرار گرفت و توسط فخر الدین حجازی به فارسی ترجمه شد و انتشارات بعثت آن را منتشر کرد.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن اسکندری

تکاپوی سلفیه در قلمرو مصر بخش اول

جامعه مصر وارث وحامل تاریخی طولانی است، هزاران سال حکمرانی فراعنه، صدها سال حکومت ایرانیان، فاطمیان وممالیک، 280سال (1798-1517) حکومت عثمانی‌ها، تجربه اشغال مصر از سوی قشون ناپلِئون (1791)، 150سال (1800 الی1952) استعمار عثمانی‌ها وانگلیس و60 سال حکومت اقتدار گرایانه  جمال عبدالناصر، انور سادات وحسنی مبارک، گذشته مصر را به مانعی در برابر آینده آن بدل ساخته است. اکنون نیروهای سیاسی - اجتماعی حاضر در عرصه عمومی مصر، هر یک نماینده بخشی از این تاریخ کهن هستند. در اولین انتخابات پارلمانی  آزاد درتاریخ مصر که در نوامبر2011 برگزارشد اسلام گرایان ازمجموع 498 کرسی، 360 کرسی یعنی 70 درصد کرسی‌های پارلمان را ازآن  خود ساختند و نامزدهای اسلام گرایان، اعم از اخوان و سلفی‌ها با کسب 15 ملیون رأی، رقبای سکولار خود یعنی احمد شفیق (با5/5 ملیون رأی) و عمرو موسی (با6/2 ملیون رأی) را پشت سر گذاشتند. اما در میان همه این تحولات وتحرکات، یک مطلب مایه تامل جهانیان  شد و آن وزن سیاسی حزب النور، اصالت و فضیلت بود. حزب النور به عنوان ارگان سلفی‌های مصر موفق شد در انتخابات پارلمانی نوامبر 2011، 3/24 درصد آرا را به خود اختصاص  دهد و پس از حزب آزادی و عدالت، در مرتبه دوم قرار گیرد، حزب مزبور در انتخابات ریاست جمهوری مرحله اول هم نزدیک  به 20 درصد آرا را از آن خود ساخت و نشان داد که مورد اقبال و اعتماد میلیون‌ها نفر از رأی دهندگان مصری واقع شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن اسکندری

کتاب امام صادق علیه السلام در نظر و عمل

مجموعه مقالات پژوهشی عالی در زندگی امام صادق علیه السلام زیر نظر دکتر احمد پاکتچی ناشر: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

جلد 1

دریافت

جلد2

دریافت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن اسکندری

تاریخ اسلام سه

متن درسی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

دریافت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن اسکندری

تاریخ اسلام دو

متن درسی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

دریافت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن اسکندری

نگاهی بر محتوای خطبه فدکیه

حضرت فاطمه علیهاالسلام هنگامی در مسجد مدینه به ایراد خطبه و روشنگری سیاسی پرداخت که غیر از غصب فدک، به ناحق خلافت أمیرمؤمنان علیه السلام نیز غصب شده بود و مسئلۀ حکومت از نظر بسیاری از افراد تمام شده بود. سرکوب جدّی مخالفان اولیه، جرأت مخالفت را از دیگران گرفته بود و همین، عامل بسیار مهمی در عدم حمایت مردم از حضرت امیر علیه السلام بود. بنابراین، سخنان بسیار صریح و بی باکانۀ حضرت فاطمه علیهاالسلام – که با وجود تألمات روحی ناشی از رحلت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله، در نهایت صلابت ایراد شد - نشان دهندۀ عظمت روحی و شهامت الاهی ایشان در برابر خطر انحراف در حکومت اسلامی است. رحلت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله، در نهایت صلابت ایراد شد - نشان دهندۀ عظمت روحی و شهامت الاهی ایشان در برابر خطر انحراف در حکومت اسلامی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن اسکندری

تاریخ اسلام یک

متن درسی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

دریافت




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن اسکندری

احمد بن حنبل و دیدگاههای او در باب تکفیر

چکیده

احمد ابن حنبل به عنوان پدر معنوی جنبش های سلفیه رویکردی نوین در بینش و رفتار سیاسی در انتقاد از مخالفین خود داشت. او در تمام عمر در پی حکومت و قدرت نبود، اما در مقابل مخالفین خود همچون جهمیه، زبان به تکفیر گشود و عقیده خلق قرآن را کفر دانست، البته با روی کار آمدن متوکل که شیفته ابن حنبل بود، در پی انتقام از مخالفین و توجیه نظری و عملی خشونت نبود. سلفیه در برخی از عقاید همچون نفی توسل، تبرک با احمدبن حنبل تفاوت دارند. در این مقاله رویکرد ابن حنبل در موضوع تکفیر را مورد بررسی قرار داده و برخی از تفاوتهای ابن حنبل را با سلفیان برمی شمریم.

کلیدواژه

احمدبن حنبل، تکفیر، جهمیه، سلفیه، خلق قرآن، زندیق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن اسکندری

امامت در خطبه فدکیه

امامت در خطبه فدکیه و دیگر سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها

از مباحث بسیار مهم و ریشه ای که تأثیر کلیدی و اساسی در فرهنگ شیعه امامیه دارد، معرفت به جایگاه امامت به عنوان رکن اساسی در شناسایی حقیقت دین است. در حقیقت فهم دین با تمام شاخه ها و زیر مجموعه هایی که داراست در گرو تمسک به امام حق می باشد که سعادت ابدی و همچنین عدم تفرقه میان مسلمانان، از نتایج و پیامدهای آن است. آنچه نگارنده در این نوشتار دنبال می کند شناخت جایگاه امامت اهل بیت با رویکرد خطبه فدکیه و دیگر سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن اسکندری

آفرینش از دیدگاه رسول خدا(صلی الله علیه و آله)


مقدمه

آفرینش اسم مصدر و عمل آن آفریدن، خلق، انشاء، ابداع است. واژه­هایی نظیر خالق، فاطر، باری، بدیع، و مصور که در قرآن و روایات ذکر شده، به صورت مستقیم مربوط به آفرینش می­باشد که پربسامدترین آنها «خلق» است. (زبیدی، 13/120؛ دهخدا 1/172)

«خلق»: درچندین معنا بکار رفته است:

1ـ ایجاد شیء بصورت نوین و بدون الگو (راغب 1/296؛ ابن منظور 10/85) و خروج آن از عدم به وجود (تفتازانی /47) بدین معنا فقط در مورد خداوند بکار رفته است (رعد /16؛ فاطر /3)

2ـ ایجاد شیء از شیء دیگر و شکل­دهی نوین به آن (ابن منظور، همان؛ فخررازی، لوامع البینات /205) این کاربرد مشترک بین خدا و غیر او می­باشد (آل عمران /49؛ حجر /28) بعضی براین باورند که اصل لغت «خلق» حقیقت در همین معنا می­باشد (ابن منظور، همان؛ قشیری /77) به همین علت برخی از معتزله وامامیه قائلند که اطلاق خالق بر خداوند مجاز است، چون در معنای حقیقی لفظ تفکر و تحول وجود دارد که خدای متعال از آن منزه می­باشد. این ادله مورد مناقشه قرار گرفته است (کراجکی 1/85؛ فخررازی لوامع البینات 206؛ قشیری، همان)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسن اسکندری